Φόρμα επικοινωνίας

 

V E N | S O N - Ίδρυμα Κακογιάννη, Αθήνα ξανά από 12 Οκτωβρίου





Με το Θάνο (Παπακωνσταντίνου, καμία σχέση με τον τραγουδιστη) γνωριζόμαστε από τα φοιτητικα μας χρόνια. Αν και απο διαφορετικά αντικείμενα βρίσκαμε πάντα ένα κοινό τόπο. Πρώτη φορά συνεργαστήκαμε το 2011 στο ανέβασμα της διασκευής του στον Άμλετ οπότε και τον βοηθουσα με τους ηχους. Φέτος ανεβάζει ένα δικό του κείμενο το οποίο ειναι άψογο και συνεισφέρω διάφορους ήχους επίσης ξανά. Ανεβαίνει στο γνωστό χώρο. Όσοι ειστε Αθήνα μην το χάσετε. Ακολουθεί το δελτίο τύπου.





Venison

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ 
Πειραιώς 206 / 210.34.18.550. 
ΥΠΟΓΕΙΟ ΓΚΑΡΑΖ

20/4 – 20/5

από την ομάδα
«The Helter Skelter Company»

“Η μνήμη δεν είναι απλά ένα εργαλείο εξερεύνησης του παρελθόντος, είναι το θέατρο του παρελθόντος. Είναι δηλαδή το βασικό υλικό της παρελθούσας εμπειρίας με τον ίδιο τρόπο που το έδαφος είναι το υλικό μέσα στο οποίο οι νεκρές πόλεις κείτονται θαμμένες.”
- W. Benjamin

Ένας άντρας βρίσκεται σ’ένα δωμάτιο νοσοκομείου τραυματισμένος. Κανείς δεν ξέρει από που έρχεται και τί έχει πάθει. Μια νοσοκόμα του δίνει τις πρώτες βοήθειες. Μια τηλεόραση στο δωμάτιο προβάλλει μια ταινία που κανείς δεν παρακολουθεί. Ο άντρας χάνει τις αισθήσεις του και η νοσοκόμα τρέχει να φωνάξει βοήθεια.
Ο άντρας βυθίζεται κι εγκλωβίζεται μέσα σε κόσμους παράξενους, ανεξήγητους, χαοτικούς. Χάνεται μέσα σε ένα παραλληρηματικό λαβύρινθο από μνήμες προσωπικές και συλλογικές, πρόσωπα, πλάσματα και φωνές που τον καταδιώκουν. Βρίσκεται να έχει διαπράξει κάποιο έγκλημα, και σαν φορέας ενός τραγικού πεπρωμένου, επιδιώκει την τιμωρία του. Μέχρι η περιπλάνησή του να τον οδηγήσει στη γη του κενού. Στον παράδοξο εκείνο χώρο όπου δεν υπάρχει τίποτα και τα πάντα πρέπει να ορισθούν από την αρχή. Στη μήτρα. Στον τόπο της αθωότητας. Σε ένα τοπίο δίχως χρόνο, ενοχές κι επιστροφή.
Η ομάδα «The Helter Skelter Company» επιστρέφει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης [«Άμλετ, ο Πρίγκιπας της Δανίας», Black Box, Μάρτιος – Απρίλιος 2011] με την παράσταση «Venison» και αντλεί υλικά από τις Ευμενίδες του Αισχύλου και τον Ντοστογιέφκι, με σκοπό να παρακολουθήσει -μέσα από κόσμους που πλέουν ο ένας εντός του άλλου- την πτώση ένος προσώπου από τον πολιτισμό προς τη βαρβαρότητα, από το έγκλημα στην τιμωρία, από τον άνθρωπο στο κτήνος.


(Venison = Κρέας από κυνήγι)



Σύλληψη - Κείμενο - Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου
Συνεργασία στη Δραματουργία: Τζωρτζίνα Κακουδάκη
Σκηνικά - Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Κίνηση: Χαρά Κότσαλη
Σχεδιασμός – Σύνθεση Ήχων: Αντώνης Μόρας
Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα
Βίντεο, Σχεδιασμός Έντυπου Υλικού
& Γραφιστικών Εφαρμογών: Κωνσταντίνος Χαïδαλής (brittle.gr)
Γλυπτά ζώων: Περικλής Πραβήτας


Παίζουν:
Λένα Δροσάκη
Ιωάννα Μιχαλά
Ελένη Μολέσκη
Μάριος Παναγιώτου
Θάνος Παπακωνσταντίνου


Φωτογραφίες: Βάλια Πιλάφα
Κατασκευή Σκηνικού: Βασίλης Γεροδήμος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελεάνα Γεωργιάδου
Βοηθός Σκηνογράφου: Νίκη Ψυχογιού
Οργάνωση Παραγωγής: Τέτα Αποστολάκη

Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21.15
Διάρκεια: 90΄
Τιμές Εισιτηρίων: 15 € & 10 €

Παραγωγή: The Helter Skelter Company









Ματίνα Καλτάκη, κριτική θεάτρου, Venison,

Lifo, τευχος 292, σελ.36


Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου (ομάδα The Helter Skelter Company) είναι για μένα η «ανακάλυψη» της χρονιάς. Δεν είχα δει την πρώτη παράστασή του (Άμλετ, ο πρίγκιπας της Δανίας στο Ίδρυμα Κακογιάννη) και ήταν πολύ ευχάριστη η έκπληξη που ένιωσα από τη δεύτερη με τίτλο «Venison», που παρουσιάζεται και πάλι στο Ίδρυμα Κακογιάννη.
Οι ενδοιασμοί μου, που εκκινούν από το εμπράκτως διαπιστωμένο συμπέρασμα ότι οι παραστάσεις στις οποίες ο συγγραφέας είναι και σκηνοθέτης και ερμηνευτής χάνονται στην πολυδιάσπαση, στην αυταρέσκεια και στην κοινοτοπία, ακυρώθηκαν από την πρώτη κιόλας σκηνή.
Επιτέλους, να ένας σκηνοθέτης διαβασμένος, συγκροτημένος, που έχει τη σύνεση να δοκιμάζεται στα πρώτα του βήματα όχι με τις λειψές μνήμες, εμπειρίες κι αναγνώσεις του, αλλά με έργα που αποτελούν τον σκελετό και τη βαθιά ύπαρξη της τέχνης του θεάτρου: πέρσι με Άμλετ, φέτος με την αρχαία ελληνική τραγωδία (Ορέστεια, Ορέστης). Και είναι σύνεση και όχι άμετρη φιλοδοξία, γιατί, επιλέγοντας ως αντικείμενο και πηγή έμπνευσης ένα κορυφαίο κείμενο, το υλικό που αποσπά με τη μία ή την άλλη μορφή και η ώθηση που παίρνει ο νέος δημιουργός είναι τέτοιας ποιότητας ώστε, αν έχει πράγματι ταλέντο, το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του θα είναι ενός επιπέδου και πάνω.
Το Venison (Κρέας από κυνήγι) είναι μια παράσταση που εκκινεί από το μύθο των Ατρειδών, και δη από τη μητροκτονία του Ορέστη, ως συνέπεια του φόνου του πατέρα. Ο φόνος δεν ενδιαφέρει ως γεγονός αλλά ως φαντασιωτική κατάσταση που έχει να κάνει με την ενηλικίωση. Αν η εξάρτηση από τους γονείς είναι δυσαρμονική και η ψυχική/συναισθηματική ισορροπία υπονομευμένη, το βασικό πεδίο αναφοράς δυναμιτίζεται. Οι δρόμοι κλείνουν, ο κόσμος μοιάζει περισσότερο τρομακτικός απ’ ό,τι είναι, η νεύρωση και οι εμμονές καραδοκούν. Διαφυγή δεν υπάρχει, τουλάχιστον για τον «ήρωα» του Venison.
O άνδρας (που ερμηνεύει ο ίδιος ο Θάνος Παπακωνσταντίνου) παραπαίει, καθηλωμένος σ’ ένα angst που εμπεριέχει το δίλημμα του Ορέστη, του Άμλετ, του Φάουστ, του Κίρκεγκορ, του Φρόιντ (όχι μόνο του οιδιπόδειου, αλλά και της δυσφορίας «μέσα στον πολιτισμό») του Κάφκα, του σύγχρονου μετα-νεωτερικού ανθρώπου.
Στην παράσταση του Θάνου Παπακωνσταντίνου η μακρινή διαδρομή που ξεκινά από τους αρχαίους τραγικούς και φτάνει στον Χέλντερλιν, τον Χάινερ Μίλερ, τη Σάρα Κέιν έχει μεταγραφεί σ’ έναν λόγο προσωπικό, που δεν αυτοπεριορίζεται στη δομή του σκηνικού λόγου αλλά φυσιολογικά (για έναν καλλιτέχνη της γενιάς του) εγγράφεται στο στήσιμο της σκηνικής πράξης. Ο άνδρας αναμετριέται με τον Δαίμονά του, με τον κόσμο (το νοσοκομείο, το θέατρο, το σπίτι), με το διχασμένο Εγώ του (άνθρωπος και Θεός, άρρεν και θήλυ, ζωώδες και έλλογο, Έρως και Θάνατος).
Ο Δαίμονας είναι διαρκώς τριγύρω, οι pin-up νοσοκόμες δεν προσφέρουν φροντίδα και γιατρειά - αντιθέτως, μεταμορφώνονται σε αλεπούδες που κυνηγούν μέχρι εξοντώσεως τον λαγό-ήρωα σ’ έναν μακάβριο Χορό του Έρωτα και του Θανάτου.
Πλήρης η δομή στη σύλληψής της. Η εισαγωγική και η τελική σκηνή, σαν σε μπουρλέσκ θέαμα, και οι τρεις σκηνές όπου ο άνδρας με κεφάλι λαγού αντιμετωπίζει τις γυναίκες με τα κεφάλια αλεπούδων, οι βωβές σκηνές που ανακαλούν κατακτήσεις του χοροθεάτρου και του visual theatre των τελευταίων δεκαετιών, αποδεικνύουν τη σύνθετη, πολυεπίπεδη σκηνοθετική ευφυΐα του Θάνου Παπακωνσταντίνου. Η εξαιρετική σκηνογραφική πρόταση (τέσσερα σκηνικά σετ!) της Δήμητρας Λιάκουρα μεταμόρφωσε τον κρύο, ανοικονόμητο χώρο του υπόγειου πάρκινγκ του Ιδρύματος Κακογιάννη σε θεατρικό χώρο πολλαπλών δυνατοτήτων. Η επίμονη ηλεκτρική ηχητική σύνθεση (του Αντώνη Μόρα) συμπληρώνει οργανικά τον λόγο, ενισχύοντας το αίσθημα της (ψυχικής) δυσφορίας του ήρωα.
Αδυναμίες δεν υπάρχουν στο Venison; Υπάρχουν, και αφορούν τη σκηνή με τη μητέρα στην τηλεόραση (που, κατά τη γνώμη μου, είναι εντελώς περιττή ή, έστω, «τοποθετημένη» σε λάθος σημείο) και την επίμονη επανάληψη ίδιων φράσεων και (παραλλαγών) σκηνών, που υιοθετείται προφανώς για να εντείνει την αίσθηση της νεύρωσης. Αν έλειπαν, η οικονομία της πράξης και η ροή της θα ήταν όσο σφιχτή χρειάζεται για να κρατήσει το κοινό απολύτως απορροφημένο - νομίζω ότι 70, και όχι 90, λεπτά θα ήταν η ιδανική διάρκεια της παράστασης.
Η εντύπωση, ωστόσο, δεν αλλάζει: ο Θάνος Παπακωνσταντίνου και οι υπόλοιποι ηθοποιοί του Venison (η Λένα Δροσάκη, η Ιωάννα Μιχαλά, η Ελένη Μολέσκη και ο Μάριος Παναγιώτου) ανήκουν στους εκπροσώπους της νέας γενιάς του ελληνικού θεάτρου που έχει πολλά να πει. Και ν’ αναμετρηθεί επί ίσοις όροις με ξένους καλλιτέχνες που «τρέχουμε» να δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών ή σε άλλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις.


+++++ review

Total comment

Author

amoras2